Town-ship tour. - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Gerald Dyk - WaarBenJij.nu Town-ship tour. - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Gerald Dyk - WaarBenJij.nu

Town-ship tour.

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Gerald

16 Februari 2006 | Zuid-Afrika, Pretoria

Hey iedereen daaro,

Hier nog steeds alles goed, op wat bewolking en druppels na.

We zijn vande week op een town-ship tour geweest. Je gaat in een busje met een begeleider die wat weet van de town-ship. Town-ships zijn wijken van opeen gebouwede huisjes van golf platen, stenen, klei en nog veel andere rotzooi. Hier wonen dus de minder bedeelde zuid afrikane ook wel zwarten genoemd.

Je kijkt echt je ogen uit en hebt het idee dat je aan het "aapjes" kijken bent. En het maken van foto`s werd er ook niet echt makkelijker op omdat je niet weet hoe die mensen er over denken. bleek later dat de kinderen het wel leuk vonden om op de foto te komen (sommigen gaan er echt voor staan).

Ok we stopten eerst bij een school (peuterspeelzaal) hier zaten kinderen tot 6 jaar. Toen we stopten renden ze allemaal al naar het hek want ze wouden allemaal op de foto. De school (zo zag het er nog uit ook) was best groot en er liepen dus ook heel veel kinderen. Er tegen over was een gebouw gebouwd van containers en wat hout wat een soort kerk en opvang centrum was voor oudere mensen die niet meer voor zich zelf konden zorgen. Hier liepen een paar vrijwilligsters rond die de mensen hielpen. En er stond een tafel in het midden waar 2 vrouwen aan het kleren naaien waren die ze dan weer verkochten.

Toen zijn we naar een andere school gegaan waar we hebben rond gekeken. Sommige klassen hebben meer dan 50 leerlingen per klas. De school heeft gewoon niet meer geld voor andere leeraren en worden ze dus maar in 1 klas gestopt. Er wordt voor deze kinderen 60 rand per jaar betaald als school geld, voor prive scholen loopt dit echter op tot over de 50.000 rand per jaar, dus er is echt veel verschil per school.

Toen we verder reden zijn we nog langs een begraafplaats gekomen wat bijna midden in de town-ships ligt. zag er wel luguber uit, gewoon bultjes zand waarvan je zeker wist dat er iemand onder moest liggen (en sommige bulten waren ook best wel groot) ben soms dan ook wel benieuwd wie er nu "dorps hoofd is" :D

Verder veel gammele huisjes gezien en mensen die er voor zaten. Ook zijn we langs een gehandicapten school geweest dit zag er best zielig uit van af de buitenkant. En van binnen hingen er allemaal tekeningen en plaatjes met woorden.

Helaas hebben we niet de hele tour gehad want we hadden maar een bepaalde tijd hiervoor en dat was wel jammer, normaal is de tour veel uitgebreider.

Ik kijk nu vanaf de campus dus wel anders tegen port-alfred aan, wetende dat achter de heuvel mensen leven in town-ships (niet wetende dat ik hier zit en het eten toch met de dag minder ga vinden)OMG.

Ok het is al bijna weekend morgen nog even een toets maken en dan is het weekend. Vrijdag helaas niet drinken want Zaterdag moet ik al om 8 uur met wetsuit in het zwembad liggen met perslucht en dan mag je de dag ervoor dus niet drinken.

Ok voor zover dit we zien wel wat er meer gebeurd.

mzzl

  • 16 Februari 2006 - 14:39

    Rob:

    Hej geer, jij en niet lekker eten?????? dat zullen die mensen daar denk ik niet geloven(in die sloeberwijken dan) Maar je hebt een leuke vriendin uitgezocht, bij die naai tafel met die dikke.....

    Groeten Rob

  • 16 Februari 2006 - 15:16

    Bas:

    ja dat was een big mama zeg damm, ik dacht dat je die alleen in de USA tegen zou komen maar nee hoor gewoon in afrika achter de naaimachine!!

  • 16 Februari 2006 - 15:57

    Peter:

    Hehe, als jij in Afrika wilt gaan wonen zou ik hier alvast dus een plaatsje reserveren in een bejaarde tehuis:P ik zou daar niet zo graag willen zitten als ik niks meer kan :P Dus je bent al vollop aan het duike?? tof!.. MAAR.. IK GA SNOWBOARDE :P hehe ;) ik d8 ik wrijf het er ff lekker in:P maar ik denk nie dat jij het zo heel er vin, ik denk en ik hoop ook dat jij je daar ook goed vermaakt. en btw.. die peuterspeelzaal lijkt wel een jeugdgevangenis:S

    Veel plezier nog daaro, en ik hoop dat je daar nog meer van dit soort indrukwekkende dingen mee maakt.. en natuurlijk wil ik ook nog een fotow van een tarantula die op je been zit ofzow:P
    DOEI!

  • 16 Februari 2006 - 20:16

    Margriet:

    He Gerald. Je hebt al weer heel wat gezien, lees ik. Als je het vergelijkt, leven wij hier in luxe en weelde. Als ik dat Verzorginghuis van je foto zie, dan wonen de mensen hier in een Verzorginghuis in een 10* hotel. Jeetje zeg, dat is wel heel wat anders daar. En die kinderen, wat een nieuwgierige gezichtjes.
    Maar goed, kalm aan met je duiklessen en veel plezier op school. groetjes Mama

  • 17 Februari 2006 - 14:37

    Esmeralda:

    Hey lekker ding,

    Wat leuk dat ik je site heb gevonden en dat het zo goed met je gaat! Ik moest aan je denken deze week, aan ons, die avontuurtjes in het magazijn, ja met Valentijn duikt dat weer op natuurlijk! Nou goed ik hoop dat ik snel iets van je zal horen.
    Mijn e-mail adres is veranderd dus bij deze: godinesmeralda@hotmail.com
    Een dikke kus!

  • 17 Februari 2006 - 18:49

    Rob:

    euh........ gerald nog wat op te biechten;) hahahhaha

  • 18 Februari 2006 - 14:47

    Marjo:

    Hey Gerald,

    Ook ff komen kijken en hij komt in de favo's hoor! Leuk om te lezen wat je allemaal zo meemaakt! Ben er helemaal verwonderd over, toevallig van de week bij een vriend ook een video over ZA gezien... Vermaak je daar natuurlijk ook! En succes met duiken, jij liever dan ik *gruwelt*

    Liefs Marjo

  • 18 Februari 2006 - 23:58

    Fleur:

    Hey spekkie,

    Leuk om je verhalen te lezen. Ben hartstikke jaloers op je! Het voelt als de dag van gisteren dat ik 'genoot' van het heerlijke campus voedsel op het houten bankje.. Geniet van alles en laat ff weten wie er deze keer rondrijdt in een rode VW Fox van Affordable Cars met nummerbord dat eindigt op DDC..

    Groetjes aan Dr. Gresse en Mr. Lee.

    Veel plezier!

    Groetjes Fleur

  • 22 Februari 2006 - 10:19

    Eric En Brenda:

    Hoi geer, nou volgens mij vermaak je je daar wel. Even een paar dingen, op vakantie zou ik naar Kaapstad gaan, echt een leuke stad. Niet zeuren over het eten, elke keer dat je dat weer denkt even de foto van het township erbij pakken. Trouwens er is dus ook nog genoeg werk voor mij daar. Wat spreken ze op de scholen? Engels? Hier is geen werk, dus misschien ... Maar goed afgelopen zaterdag dus gedoken, leuk hoor. Dat is 1 avondje niet zuipen wel waard dacht ik zo. Lukte het een beetje het duiken? Nou we horen het nog wel.
    Groetjes en een dikke zoen Eric en Brenda

  • 23 Februari 2006 - 19:07

    Irene:

    Hey laiverd,

    Ben blij dat het goed met je gaat. Je verhalen zijn erg leuk en de foto's zijn prachtig. Als je thuis komt, moet je maar langskomen, dan zal ik lekker voor je koken. Veel liefs.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Studeren in Zuid Afrika

Recente Reisverslagen:

04 Juli 2006

Het Eind is in zicht...

27 Juni 2006

Werken in Fish en een relaxed weekend in Shamwari

13 Juni 2006

Duiken

02 Juni 2006

Weer eens iets nieuws

16 Mei 2006

;)
Gerald

Haha, wat kan het leven toch fijn zijn ;D.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 92
Totaal aantal bezoekers 45014

Voorgaande reizen:

10 Juni 2016 - 14 Juni 2016

long weekend Lisbon

15 Oktober 2013 - 29 Oktober 2013

Sicily

03 November 2009 - 20 Juni 2010

Een Hotel in Zwitserland

08 Juni 2009 - 28 Juni 2009

Vakantie

02 Juni 2008 - 20 Juni 2008

Vakantie Italie

28 December 2007 - 16 April 2008

Werken in Zwitserland

06 Februari 2007 - 15 November 2007

Stage in Wien

10 December 2006 - 06 Januari 2007

Werken in Engeland met kerst

04 Februari 2006 - 05 Juli 2006

Studeren in Zuid Afrika

01 Augustus 2010 - 30 November -0001

Hilton Vienna

01 Mei 2012 - 30 November -0001

Oostenrijk

01 Augustus 2014 - 30 November -0001

Terug van weg geweest...

Landen bezocht: